Gjennomført fra 26.04.2026 til 30.04.2026
Hello!
Med en kort pause fra de Finske høydedragene er det på tide å besøke øy-naboen vår Storbritannia sitt høyeste punkt Ben Nevis på 1345 moh. Ben Nevis finner vi i den Skotske delen av Storbritannia, mer spesifikt rett øst for Fort William på nord-vest kysten av Skottland.
Jeg hadde orginalt planlagt å gjennomføre denne toppen en uke senere enn tenkt, men på grunn av et ganske stygt værvarsel med blant annet snø, tåke og vind bestemte jeg meg for at det tryggeste var å dra tidligere. Så lørdag kl ~19:00 bestilte jeg nye biletter for fly som gikk 08:20 morgenen etter. Beklager til både lommeboken min og dere på jobb hvor jeg bare “forsvant” og ikke møtte opp til møtene jeg hadde takket ja til. Til gjengjeld så fikk jeg oppleve noe av det beste Skottland har å by på i full solskinn.
Siden det var Britene som oppfant toget så har de et veldig bra tognettverk, noe som gjør det ganske å lett å ta tog hele veien til Fort William. Turen starter derfor med fly til Edinburgh før jeg tar toget videre.

Velkommen til Storbritannia!
Når man først har litt tid i Edinburgh er det umulig å ikke ta seg tid til litt byvandring.



Alle togene til Fort William går via Glasgow, så fra Edinburgh går det videre med tog til Glasgow.


Velkommen til Glasgow!

Toget til Fort William går ikke før neste dag, derfor blir det en natt i Glasgow. Glasgow er en by av kontraster hvor noen deler er merket av de økonomiske nedgangstidene i Storbritannia, mens andre deler har holdt seg fint selv gjennom trøblete tider.







Dagen etter går toget fra Glasgow til Fort William gjennom det skotske høylandet. Turen tar ca. 4 timer og er med god grunn kåret til en av verdens vakreste togturer.




Viktig funksjon i Britiske togstasjoner.






Corrour, Storbritannias mest øde togstasjon.


Endelig fremme i Fort William. I Fort William fyller jeg opp tanken før jeg rusler i en times tid til campingplassen i Glen Nevis ved foten av Ben Nevis.




Mitt 5 stjerners hotell under oppholdet i Glen Nevis.

Etter en natt i telt begynner jeg turen opp Ben Nevis! Starten av stien er på havnivå, så over 1300 høydemeter må bestiges for å nå toppen.












Utsikten på vei mot toppen er ikke så gærnt, spesielt når man treffer blinken på været.


Toppen i sikte! Overraskende mye snø på vei mot toppen, kunne ikke tenkte meg å prøve å navigere gjennom her i full tåke.



Og med det er Storbritannias høyeste punkt Ben Nevis på 1345 meter over havet besteget!




På toppen hjelper jeg en gruppe Tyskere med å ta noen bilder. Senere spør de om jeg kan ta et bilde til og jeg sier ja. Når jeg skal til å ta bildet så drar de fram et gigantisk BvB Dortmund flagg. Jaja viktig å få representeret favorittklubben selv på Storbritannias høyeste punkt.
Etter å ha levet livet som supporter-fotograf starter jeg turen nedover.


Siden jeg fortsatt har mye av dagen igjen bestemmer jeg meg for å ta en ekstra tur inn i dalen som går opp til Ben Nevis. Der finner vi også Charles Inglis Clark Memorial Hut.







Etter å ha kommet ned igjen møter jeg på to skotter og når de hører jeg er fra Norge sier de at den vestlige biten av Skottland har veldig mye til felles med Norge. Spesielt med tanke på det keltiske språket, blant annet at vi har det samme ordet for klegg. De syntes det også var spesielt at jeg valgte å dra hele veien fra Norge kun til å bestige “The Ben”.
I Glen Nevis har jeg en natt til i telt før jeg starter hjemreisen via Glasgow.





See you in the Czech Republic!

