Kebnekaise, Sverige, 2097 moh

Gjennomført fra 11.06.2026 til 14.06.2026

Hej!

Å du söta bror! Nå skal vi til naboen vår Sverige hvor toppen Kebnekaise på 2097 moh skal bestiges! Kebnekaise ligger langt nord i Sverige, rett vest for gruvebyen Kiruna ca. på høyde med Narvik. Det går sånn ca. 1 fly om dagen til Kiruna, som gjør at jeg starter reisen med fly til Kiruna og en natt i gruvebyen før jeg kan reise videre mot Kebnekaise.

Velkommen til Sverige og Kiruna!

Det er kun en ting som Kiruna er kjent for og det er den gigantiske gruven hvor konsernet LKAB utvinner jernmalm. Selve gruven har et større fotavtrykk en hele Kiruna by og haugene fra gruven er nesten høyre en andre fjell i Europa jeg har vært på.

Her har de bestemt at det lokale skisenteret skal være på en av gruvehaugene, egentlig ganske smart bruk av plassen.

En litt mørk side med alt av gruvedriften er at deler av Kiruna by er på vei til å kollapse. Dermed blir deler av gamlebyen revet og verneverdige bygg flyttet til den nye delen av byen for å gjøre plass til mer graving.

Kebnekaise ligger skikkelig ute i gokk i de Svenske skogene, jeg må derfor først ta buss i en time før man må gå i 19 km for i å det hele tatt komme til hvor stien opp til toppen av Kebnekaise begynner. Bussen går til Nikkaluokta hvor jeg starter å gå inn til Kebnekaise Fjällstation.

Mannen bak kameraet i en vesentlig bedre forstand en hvordan han kommer til å være etter noen netter i de Svenske høydene.

Etter 4-5 timer kommer jeg fram til fjellstationen.

Her setter jeg opp boligen for helgen, klarte så vidt å sette opp teltet før regnet begynte.

Blåste ganske kraftig neste natten, tydligvis kraftig nok til at den ene stroppen til teltet ble revet av og at hele teltstanga bøyde seg, men tydligvis ikke kraftig nok til at jeg våknet av det. Gjennom natten regnet det også kraftig som kom som snø oppe i fjellene, spent på hvordan turen til toppen blir.

Etter å ha prøvd å justere på teltet slik at det ikke skal kollapse enda mer begynner jeg etappen mot toppen av Kebnekaise.

Fortsatt veldig mye snø selv om vi er i Juni.

Og jeg som trodde at jeg nærmet met toppen, men neida. Her var det en skikkelig luretopp!

Ned igjen…

…opp igjen.

Toppen… og et helikopter i sikte?

Med det er Sveriges høyeste punkt Kebnekaise på 2097 meter over havet besteget! For en helt utrolig vakker naturopplevelse dette har vært så langt!

På toppen prater jeg litt med en som jobber på kjøkkenet på fjellstationen. Han mener at i dag er den første dagen av sesongen som folk har gått til toppen, som betyr at jeg sannsynlig var den femte som besteg Kebnekaise for sommersesongen 2026.

Etter å ha njuta utsikten tar jeg meg ned igjen fra toppen.

Her ser dere størrelsen på luretoppen som jeg måtte ned igjen tidligere på dagen. Kommer til å røske godt å gå den opp igjen.

Enedlig på toppen av luretoppen, igjen.

Den her var sånn passe god etter nesten 9 timer med fjelltur.

Etter en natt til i telt pakker jeg sammen og begynner turen hjem igjen. For å rekke flyet mitt hjem må jeg opp kl. 5 på morgenen.

Siden kroppen er rimelig ødelagt bestemmer jeg meg for å ta båt et stykke for å spare å gå ca. 6 km.

Vi ses på Island!